Wie zet jij in jouw vastgoed team?

Misschien verhuur je al één of meerdere panden.
Dan komt vroeg of laat de volgende vraag bij je op: wie zet jij in jouw vastgoed team?

Voorafgaand aan die vraag, stel je natuurlijk nog de vraag of je zo’n vastgoed team echt nodig hebt.
En vaak is de vraag stellen, ‘m tegelijk ook beantwoorden. 

Ook nu, want alleen kun je een heel eind komen, maar er komt een punt dat je niet alles zelf meer weet of kunt.
En dan is het goed om hulp te vragen.

Je hebt een visie en je hebt (financiële) doelen met investeren in vastgoed.
Daarom is het goed om na te denken over wie jij in jouw vastgoed team zet.

Als vastgoed begeleider, zeg ik natuurlijk altijd dat je een goede mentor nodig hebt in je team, maar dat is puur eigenbelang!
Soms kan het wel handig zijn om af en toe met iemand te kunnen overleggen en te sparren.
Maar als je al aardig op weg bent, heb je veel meer aan een goed vastgoed team met specifieke kennis op verschillende gebieden. 

Hulp vragen?

Ik was een tijdje geleden in een training en toen vroeg de trainer aan de zaal:

“Wie vraagt er wel eens om hulp?”

Het overgrote deel van de deelnemers hield keurig de handen omlaag.
En het was toch een zaal met ruim 200 ‘man’.

Opvallend.

Ik hoorde overigens bij die meerderheid. 

Toen stelde hij de volgende vraag:

“Wie helpt graag andere mensen?”

Nu gingen nagenoeg alle handen omhoog!

Vraag om hulp!

 

We willen wel helpen, maar niet geholpen worden.
En hij vroeg zich terecht af waarom het voor zoveel mensen niet gemakkelijk is om hulp te vragen. 

De conclusie was dat we allemaal denken dat we alles zelf moeten kunnen én dat we denken dat hulp duur is. Kost duur 😂😂😂

Ja, dat klopt. In veel gevallen betaal je een prijs voor het inhuren van hulp.
En je weet natuurlijk ook dat het een kosten – baten verhaal is. 

Met het inroepen van hulp bespaar je een boel:

  • tijd
  • geld
  • frustratie

Sinds die confronterende vragen, vind ik het een stuk gemakkelijker om hulp bij te schakelen. 

Hoe is dat voor jou?

Jouw vastgoed team

Alles is natuurlijk afhankelijk van waar je staat en de kennis en ervaring die je hebt.
Dat verschilt per persoon.

Een paar individuen zou je in ieder geval moeten overwegen:

  • Fiscalist
  • Administratie adviseur of accountant
  • Relaties met banken en geldverstrekkers gericht op vastgoed voor de verhuur
  • Verhuurmakelaar
  • Vastgoed makelaar
  • Bouwkundige voor keuringen
  • Technische Helden
  • Anderen?

Laten we beginnen met de eerste: de fiscalist.

Fiscalist

Het is niet anders, maar belasting betalen we allemaal en meestal meer dan twee keer. 

Voorbeeldje?

Heel simpel: je hebt een baan. Dan betaal je sowieso inkomstenbelasting.
Dan houd je een netto bedrag over en dat geef je vervolgens weer uit waarover je over de meeste producten en diensten btw verschuldigd bent. 

Dat is twee keer belasting. 

Heb je flink gespaard dan betaal je nog een keer belasting: vermogensbelasting.
Je hebt het nog niet uitgegeven.
Daarom nog even geen btw betaald (dat komt nog!).
Dan is dit de tweede keer dat je belasting betaalt.

Ga je het dan alsnog uitgeven, dan betaal je meestal wel btw.
Dat zou zomaar de derde belasting moment kunnen zijn.

Ga je een huis kopen dan betaal je meestal geen btw, maar overdrachtsbelasting.

De kassa van de minister van financiën gaat in sommige gevallen wel aantal keer rinkelen:

  1. inkomstenbelasting
  2. vermogensbelasting (want je spaart hard of belegt slim)
  3. bij de aankoop van je verhuurwoning: overdrachtsbelasting
  4. dan betaal je aan de gemeente onroerende zaak belasting voor je verhuurpand
  5. ga je nog wat doen met de woning dan betaal je vast wel weer ergens btw
  6. heb je de tent verzekerd? Dan betaal je assurantiebelasting
  7. en ga zo maar door…

Daarom is fiscale optimalisatie geen slechte investering.

Over de dienstverlening betaal je wel weer btw..!!
Maar goed, zo’n fiscale slimmerik kan je ook een boel geld besparen.
Dat kan echt wel de moeite waard zijn.

 

Belastingdienst fiscalist

Bij wie dan?

Ik heb ooit een fout gemaakt door vermeende ‘expertise’ in te kopen wat achteraf geen succes was.
De beste man was wel expert, maar niet op het gebied van verhuurd vastgoed. 

Vraag altijd of jouw fiscale slimmerik zelf ook verhuurd vastgoed heeft.
Op z’n minst moet deze expert aantoonbare resultaten kunnen laten zien van fiscale optimalisatie met verhuurd vastgoed.

Misschien is jouw situatie niet complex: gewoon box 3 vermogen.
Prima. Huur alleen die expert met ervaring op het gebied van verhuurd vastgoed in.
Anders niet.

Overigens geldt deze suggestie voor alle experts waar we het hier over hebben.
Zeker als het over dienstverlening gaat.

Of een stukadoor nu in een verhuurd pand werkt of bij jou thuis, maakt niets uit.

Maar als het gaat om wet- en regelgeving dan wil je werken met iemand die hier verstand van heeft.
Dat doe je in feite ook met de stukadoor. Voor dat werk huur je geen slager in.

Administratie adviseur of accountant

Soms is het handig om de hulp van een administratie adviseur of accountant in te huren.
Uiteraard is dit heel specifiek en niet voor iedereen noodzakelijk. 

Je belastingaangifte laten doen door je administratie adviseur of accountant kan heel goed.
Vaak gebeurt dat ook, want je boekhouding ligt er toch al.
Maar onthoud dat je ‘administratie laten verzorgen’ iets anders is dan fiscale optimalisatie. 

Veel administratiekantoren hebben wel een fiscale nerd in huis, maar is dat ‘de slager’ of ‘de stukadoor’ waar we het net over hadden?
Met andere woorden, heeft deze broeder ervaring met verhuurd vastgoed?

Het antwoord is meestal: ‘nee’.
Dan is ie niet meteen afgeschreven, maar je wilt voor dit soort dingen iemand die real-life ervaring heeft in plaats van kennis uit een boekje.

Misschien overdrijf ik, maar ik weet inmiddels hoe duur fouten kunnen zijn.

Relaties met banken en geldverstrekkers gericht op vastgoed voor de verhuur

Het spreekt voor zich dat je je zeer goed laat adviseren op het gebied van geldverstrekking als je daar gebruik van maakt.
Een lening is een langlopende aangelegenheid.

En het geeft je de mogelijkheid sneller te groeien met vastgoed.

Inmiddels is het wel bekend dat niet iedere adviseur jou kan helpen met een verhuurhypotheek.
Velen claimen van wel, maar dan kunnen ze slechts bij een paar geldverstrekkers terecht. 

In het begin wil je zoveel mogelijk keuze.
Want naast rente zijn er natuurlijk nog een aantal andere aspecten belangrijk binnen je verhuurhypotheek.
En de verhuurhypotheek nerd kan jou daar veel beter bij begeleiden dan de doorsnee hypotheekadviseur bij jou op de hoek van de straat. 

Prima adviseur, maar geen tot beperkte kennis van verhuurd vastgoed.
Ook al beweren ze anders.

Natuurlijk, willen ze jouw ‘business’ er graag bij hebben.
Ik raad je aan om te vragen wat de verhouding standaardhypotheken is versus verhuurhypotheken.
Als het geen fiftyfifty is, ga je op zoek naar een ander.

Het kost jou en je adviseur teveel tijd met alle mogelijke bijbehorende gevolgen van dien.

Niet doen.

 

Het kost jou en je adviseur teveel tijd met alle mogelijke bijbehorende gevolgen van dien. Niet doen. 

Verhuurmakelaar

Zelf huurders voor je pand zoeken is een superleuke uitdaging.

Als je dit een keer zelf gedaan hebt dan snap je wat er allemaal bij komt kijken.
Het is nogal wat en best pittig.
Toch zou ik het zeker een keer doen.

Maar niet alleen!

Schakel een verhuurmakelaar bij die vanaf zijlijn met je meekijkt.
Dan weet je wat er gebeurt.

Nog beter: besteed het lekker uit.
Een verhuurmakelaar kun je zo vinden.
Een goede is weer wat minder gemakkelijk.

Ik werk sinds een paar maanden samen met Rianne van Esveld van RvE Wonen.
Zij heeft mij en veel klanten van mij al ontzettend goed geholpen.
Je kunt haar via LinkedIn benaderen en via de website van RvE Wonen. 

Ik werk graag samen met RVE wonen want hun dienstverlening is simpel en precies datgene wat nodig is.
Verder geen extra’s of ander gedoe.
Stuur mij even een berichtje en dan krijg je voor de eerste opdracht € 100,00 korting bij RVE Wonen.

Voor een fooitje wordt de huurder tot op het bot gescreend en krijg je er een huurovereenkomst bij.
Kosten – baten?? Eenvoudige overweging.

Vastgoed makelaar

Natuurlijk heb je ook een vastgoed makelaar in je team nodig.
Dan is er ook een enorme keuze.
Wil je landelijk zoeken of regionaal?
Begin met die beslissing. 

En ga dan op zoek naar iemand met wie je prettig kunt samenwerken.
Het is niet eenvoudig omdat de vraag naar panden nog steeds groter is dan het aanbod (februari 2021).

Let ook op de tarieven en fees.
Die lopen sterk uiteen van een x-percentage tot een paar duizend euro.

Bouwkundige voor keuringen

Voorafgaand aan de koop, is het altijd aan te raden om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren.
Een goede keuring is veelomvattend en zeker bij woonhuizen sterk aan te raden. 

Misschien ben je zelf aannemer.
Dan heb je zo’n keuring waarschijnlijk niet nodig.

Ook hier weer geldt, zorg voor een expert.
Je wilt niet na de aankoop voor verrassingen komen te staan. 

Je wilt die verrassingen van tevoren weten!

Dan kun je die incalculeren, meenemen in je prijsstelling naar de verkopende partij of deze ‘kans’ voorbij laten gaan. 

Ik heb zo’n keuring één keer nagelaten en toevallig was dat een huis met een verrassing.
Die verrassing kostte uiteindelijk bijna €10k. Best veel geld.

Een bouwkundige keuring hoeft niet heel veel te kosten en je krijgt meteen inzicht in de acute kosten en de mogelijke kosten voor de komende periode. 

Dat is wel zo prettig.

Onderhoud vastgoed door technische helden

Technische Helden

Deze ga je misschien wel het vaakst inhuren.
In en om jouw verhuurpand heb je een netwerkje nodig van Technische Helden. 

En Helden zijn het, want wanneer je het het hardste nodig hebt, staan zij voor je klaar.

Wanneer precies?

Nou, toen het zo hard vroor en je bewoner was vergeten de buitenkraan dicht te draaien waardoor deze kapot vroor en het water de voortuin in spoot…

Eigen schuld dikke bult.
Kosten voor de huurder.

Maar wel fijn dat jij iemand kent die direct in de startblokken staat om het probleem op te lossen. 

Zo heb je een klein team van Helden om je heen nodig die je acuut kunnen bijstaan. 

Soms heb je ook wat grotere projecten waarbij je hen ook kunt inschakelen.
Het is heel prettig als je mensen om je heen hebt verzameld die vertrouwt en die met je meedenken.

Dit is overigens een onderschat item, want problemen oplossen hoort er nu eenmaal bij als verhuurder.
Als je technisch hoogbegaafd bent dan kun je veel dingen zelf doen.
En toch is het handig om iemand achter de hand te hebben.
Want als jouw verhuurpand aan de andere kant van het land is, wil je waarschijnlijk niet altijd daarheen rijden. 

Anderen?

Heb je nog anderen in je team nodig?
Ja, soms wel en dat bepaal jij.
Zoals gezegd kan een goede mentor helpen om je scherp te houden en waarmee je kunt sparren wanneer jij dat nodig vindt. 

Voeg een paar andere investeerders toe aan je netwerk.
Je creëert dan een soort mastermind-achtige club waarmee je kunt klankborden.
Samen sta je sterk!

Samenvatting

De theorie van het spelletje is simpel: koop vastgoed, verhuur het en word steenrijk.

De praktijk is altijd anders.
Er kan zoveel misgaan.
Gelukkig gaat het meeste goed.

En voor sommige aspecten van dit spel heb je een aantal experts nodig. 

Die experts gaan je geld (en tijd) opleveren of geld (en tijd) besparen.
En dat nog los van de mogelijke frustraties die bespaart door met experts te werken.

Wie zet jij in jouw vastgoed team? Hier is nog een keer het lijstje:

  • Fiscalist
  • Administratie adviseur of accountant
  • Relaties met banken en geldverstrekkers gericht op vastgoed voor de verhuur
  • Verhuurmakelaar
  • Vastgoed makelaar
  • Bouwkundige voor keuringen en een paar 
  • Technische Helden

Dat is financieel leiderschap.

Veel succes 🍀

Richard 💪🎯

Geldslim draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches