“Most of what we do is a complete waste of time and there are a few things that are incredibly important.”
Richard Koch – schrijver van ‘the 80/20 principle‘
In een eerdere blog heb ik heel summier het Eisenhower kwadrant aangehaald.
Daar kreeg ik veel mailtjes over en daarom deze uitgebreidere blog.
Hieronder zie je het kwadrant.
Het gaat voor nu met name over de bovenste rij:
De rij van belangrijk: urgent vs niet urgent
Heel veel dingen zijn belangrijk EN urgent. En urgent mag je heel breed zien.
Dat zijn dus dingen die moeten, bijvoorkeur nu. Zoals:
– ik moet nu de was doen,
– ik moet nu eten koken,
– ik moet nu die mail van die klant beantwoorden,
– ik moet nu de kinderen van school halen,
– ik moet nu iets uitzoeken voor dat project,
– ik moet nu de hond uitlaten,
– ik moet nu naar die netwerkbijeenkomst
– ik moet nu naar die vergadering
– ik moet nu …. verzin maar.
Je kunt nog discussiëren of het belangrijk is of niet, maar laten we voor het gemak ervan uitgaan dat het allemaal belangrijk voor jou is.
Een rapport of document op tijd inleveren bij je leidinggevende of een vergadering bijwonen over de gewijzigde parkeerregels bij kantoor (om maar wat te noemen) is niet per se belangrijk voor jou. Het is wel belangrijk voor iemand anders.
In dat geval, komt dit taakje in het kwadrant ‘niet belangrijk, wel urgent’, links onderin onder ‘Delegate’ te staan.
Alle taken die NIET belangrijk en NIET urgent zijn zou je feitelijk niet meer moeten doen.
Waar moet je dan aan denken?
- Door de Facebook newsfeed scrollen en
- Naar de kattenfilmpjes kijken.
- Instragram posts bekijken.
Het nieuws zou je ook als NIET belangrijk en NIET urgent kunnen zien.
Zo’n tien jaar geleden heb ik alles wat met het nieuws te maken heeft ook op deze manier gelabeld. Ik kijk en luister niet meer naar het nieuws.
Ik vind het niet belangrijk en het is wat mij betreft zeker niet urgent.
Het kostte me teveel tijd en (vaak negatieve) energie.
Maar goed, deze ‘approach’ is best radicaal en is voor de liefhebbers! Het kan wel bevrijdend werken. Misschien heb je dit ook wel eens ervaren tijdens een vakantie, bijvoorbeeld.
Om een stuk efficiënter te zijn, is dit kwadrant (rechtsonder) uiteraard leeg!
De praktijk is anders. Je wilt ook wel een keer dingen doen die even niet efficiënt of effectief zijn.
Succesvolle mensen plannen dit soort momenten gewoon. Een mooie term hiervoor is: preplanned procrastination – ofwel geplande uitstelmomenten!
Rechtsboven: niet urgent, wel belangrijk: Decide
Er zijn ook heel veel dingen die juist niet urgent zijn, maar wel heel belangrijk. Denk daarbij aan:
- je ouders of schoonouders bezoeken (!!)
- sporten, yoga, meditatie
- boeken lezen
- nadenken over de toekomst
- een planning maken,
- Op tijd naar bed gaan
- aan je gezondheid en ideale gewicht werken
- ’s-avonds niet meer snacken
- dat soort dingen, dus.
Over het algemeen moet je hier tijd voor inruimen om een beslissing nemen te nemen (rechtsboven). Vervolgens moet je in actie komen, iets doen dus (linksboven).
Belangrijke beslissingen en taken zijn dingen die bijdragen aan onze lange termijn missie, waarden en doelen.
Financieel onafhankelijk
Dit is een lange introductie om te komen tot waarvoor je hier bent: geldzaken
Als je mijn e-book hebt gelezen dan weet je dat financiële onafhankelijkheid mogelijk is.
Financieel onafhankelijkheid komt niet vanzelf. Je moet iets doen. Je hebt er over het algemeen een lange adem voor nodig en een financieel intelligente mindset, uiteraard. Dat als eerste.
Voor de meeste mensen is het geen sprint, maar een marathon. Het is wel alle moeite waard, want de beloning is groots.
What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.
Dwight Eisenhower
Ergens moet je dus de beslissing nemen of je financieel onafhankelijk wilt zijn.
De meeste mensen willen best wel financieel onafhankelijk zijn.
Maar willen is niks. Het is leeg.
Beslissen en doen is alles.
In de actiekomedie Knight and Day speelt Tom Cruise uiteraard de good-guy.
Cameron Diaz vertelt hem op een gegeven moment over iets waarvan ze hoopt dat het ooit zal gebeuren.
Hij antwoord met: “Someday is code for never”.
Vervolgens laat hij haar zien hoe het nu kan gebeuren!
Willen dat iets gebeurt verbrandt gewoon energie en frustreert, want je weet wat er gedaan moet worden, maar je neemt niet de acties die nodig zijn.
Uiteindelijk, voel je je zelfs slechter dan voordat je ‘dit’ wist en wilde.
Er is een enorm verschil tussen degene die het wil en degene die het doet.
De één leeft in een droomwereld en de ander leeft in de realiteit.
Als je hebt besloten dat financiële onafhankelijkheid BELANGRIJK is en je komt erachter dat het NIET URGENT is, dan heb je al een wereld gewonnen. Je weet namelijk in welk kwadrant het zit: rechtsboven.
Je weet ook waar het naar toe moet: linksboven.
Financiële Planning
Het enige wat je nu nog moet doen is dit:
Beslissen en inplannen. Dat is rechts-boven-kwadrant-werk.
Vervolgens komt er een Belangrijke en Urgente taak bij in het linker boven kwadrant: namelijk een TO-DO, iets wat je moet doen, een actie. Dat is links-boven-kwadrant-werk.
Hier een super eenvoudig praktijk voorbeeld:
- ik beslis dat ik financieel onafhankelijk wil zijn (rechtsboven-werk)
- ik denk na over de dingen die ik er al over weet, zoals de stappen uit het e-book.
- ik besluit dat ik elke maand 10% van mijn salaris spaar.
- dat betekent dat ik na ontvangst van mijn salaris direct een bedrag overboek naar mijn spaarrekening*. Uiteraard maak ik gebruik van de automatische overboeking . Dat maakt dit een eenmalige actie die ik heb gedaan en die verloopt voortaan automatisch. Dit is linksboven-werk.
Voordeel:
Je hoeft niet nog een keer calorieën te verbranden om:
- de beslissing te nemen en
- de actie uit te voeren.
Het gaat automatisch en je werkt aan je financiële onafhankelijkheid; elke maand, structureel en systematisch.
Nog meer voordelen:
Je hebt iets wat je wilt omgezet in actie, iets wat je doet.
Het is niet meer afhankelijk van geluk, omstandigheden, wanneer je er zin in hebt en je hoeft er niet meer over na te denken.
Je hebt van iets wat belangrijk is, een gewoonte gemaakt.
Mensen raken zelden gefrustreerd over dingen die ze niet kunnen.
Mensen raken wel gefrustreerd over weten wat ze kunnen (en zouden moeten doen), kiezen voor de bekende comfort zone en daarmee niet in actie komen.
Zo’n mindset kost op termijn heel veel geld.
Dus:
– Beslissen
– Plannen en
– Doen
Dat is financieel leiderschap.
Veel succes ????
Richard ????????
P.s. Wil je meer of sneller stappen zetten, begin dan met deze e-boeken.
P.s. p.s: hier is de link naar de andere blog waar ik het Eisenhower kwadrant besprak.
* De spaarrekening is over het algemeen niet de beste route naar financiële onafhankelijkheid.
Onderzoek zelf de beste mogelijkheden.
Er zijn er heel veel!
Hulp nodig? Stuur me even een berichtje.