Financieel onafhankelijk worden? Maak je reclamezuil!

Een paar weken geleden zag ik bij de VPRO een documentaire over de onbewuste beïnvloeding van reclame.
Terwijl de meeste mensen een enorme hekel aan reclame hebben, doen we er betrekkelijk weinig tegen.
Als slachtoffer ondergaan we het geweld van reclame en advertenties.

Als het jouw doel is om financieel onafhankelijk te worden, dan moet je de kracht van onbewuste beïnvloeding toepassen.
Je hoeft het niet te snappen.
Je weet waarschijnlijk ook niet hoe je telefoon werkt of hoe stroom precies werkt.
Je maakt er wel gebruik van.
Maak dan ook bewust en doelgericht gebruik van de kracht van onbewuste beïnvloeding.

Kortom: wil je financieel onafhankelijk worden? Maak je reclamezuil.

Reclame is overal

Reclame is overal.
Maar dan ook echt overal.
Kijk nu maar eens rond.
Waar je op dit moment ook bent en zie de dingen om je heen.
Alles maar dan ook alles is voorzien van een merk, een logo of een ander stukje informatie wat terugleidt naar de maker.
Superhandig als je meer wilt verkopen.

Reclame leidt af en de meeste mensen vinden het mega-irritant.
Het is een noodzakelijk kwaad.
Je kunt geen online krant meer lezen zonder reclame óf je moet ervoor kiezen te betalen.

Gratis bestaat dus niet.
Je betaalt met je tijd of met je Euros.

Gek genoeg kiezen de meeste mensen voor betaling met hun tijd (en privacy).

Dan heb je ook nog een heel grote groep mensen die zeggen dat ze reclame niet bewust zien, horen of lezen.
Dus, what the hell!
Waar maak je je druk om.
Ze hebben gelijk.
Je ervaart reclame meestal niet bewust.

Maar waarom zouden al die bedrijven miljarden en miljarden uitgeven aan reclame wanneer we het niet zien, horen of lezen?

Er is een enorme verspilling bij bedrijven, maar het kan niet waar zijn dat er op zo’n grote schaal geld verkwist wordt.
Het gaat om honderden miljarden per jaar!
Dat is niet omdat advertenties niet werken.

Hier zit meer achter.
Dat kan niet anders.
We worden – hoe dan ook – beïnvloed.

En…
Het werkt.

Is dat erg?
Wellicht niet, want dat is ook de reden waarom je veel dingen ‘gratis’ krijgt.
Maar goed, dat is een andere ethische en filosofische discussie!

In deze video van Derren Brown (6:46 minuten) zie je hoe beïnvloeding werkt.
Wellicht dat er het een en ander aan te merken is op deze video, maar laat het voor 80% in werkelijkheid ook zo werken.
Dan is het nog steeds ongelooflijk.

The world’s first banner


Reclame begon ergens in de 18e eeuw.
Een van de eerste reclames was een oproep om in het Amerikaanse leger te gaan.

En in 1891 begon Kodak als een van de eerste grote bedrijven naast hun product ook hun merk aan te prijzen in kranten.
Dit werd gevolgd door Ford.
Zij begonnen als eerste hun product te positioneren als ‘cool’.

En in de jaren 60 van de vorige eeuw (1960 en verder) gingen psychologen zich ermee bemoeien.
De reclamewereld werd hierdoor een berekenbare wetenschap van gedragsbeïnvloeding.
Dat gaf bedrijven een duidelijke rationalisering voor een (groots) marketingbudget: 1 euro in een advertentiecampagne en 2 euro terug in het laatje, bijvoorbeeld.
Prima investering. 

Op 27 oktober 1994 lanceerde HotWired (nu bekend als wired.com) de eerste advertentie banner.

Het zag er zo uit:

Niet heel fancy, maar het was dan ook de allereerste.
Dit heeft de wereld veranderd.
Wanneer je geen adblocker hebt geïnstalleerd of wanneer je niet een browser gebruikt die wat zorgvuldiger omgaat met je privacy (zoals www.brave.com of www.epicbrowser.com/) dan word je op elk online moment overspoelt met voor jouw bestemde reclame.

500 – 5.000 reclames per dag


De meeste mensen zien, horen of lezen dagelijks ongelooflijk veel reclame uitingen.
Niet bewust, maar onbewust.
De schattingen lopen wel uiteen en het is ook afhankelijk van hoe je reclame dan definieert.

Als je puur naar reclame boodschappen kijkt, dan zijn het er enkele honderden per dag (nog steeds veel!).

Kijk je breder en reken je alles mee, dus ook

  • de producten die je in de koelkast ziet,
  • het merkje van je eigen kleding,
  • wat andere mensen dragen,
  • de automerken die voorbij rijden op straat,
  • de producten die je elke dag gebruikt,
  • enzovoorts,

dan loopt dit aantal enorm hard op richting de 5.000 per dag.

Zie ook dit artikel van GradSchool.com.

Hoe werkt het echt?


Het zal je niet ontgaan zijn dat je ongelooflijk veel prikkels op je afkrijgt.
Op elk willekeurig moment zijn het er ontelbaar veel.
Dit gaat in de miljarden.
Elke seconde, elk uur, elke dag. Je bent je er 99,99% niet bewust van – gelukkig maar!

Voorbeeldje?

  • Hoorde je net die auto voorbij rijden,
  • zie je bewust wat er in de periferie van je ogen gebeurt en
  • hoe voelt je linker teen op dit moment?

Het kan zijn dat je net je teen hebt gestoten en dan voel je ‘m uiteraard, maar hoe voelt je tong op dit moment?

Volgens mij begrijp je het punt.
Je bent je niet bewust van de meeste dingen en dat is maar goed ook.
Je zou helemaal gek worden.

We hebben dikke filters die nagenoeg alles van je bewustzijn blokkeren waardoor je kunt doen wat je nu doet.
Maar je onderbewuste heeft zo’n filter niet.
Daar komt het wel binnen.

Daarom werkt reclame dus. Niet bewust, maar juist onbewust.

Onbewuste beïnvloeding

Een bekende verdeling van bewustzijn en onderbewuste is 5 – 95%.
Maar het is waarschijnlijk veel erger: 1 – 99%!!!

We denken vrij bewust in het leven te staan, maar feitelijk doen we nagenoeg alles op de automatisch piloot.
Denk maar eens aan hoe je fietst, eet of je tanden poetst.

Je neemt met je bewustzijn de beslissing om te fietsen, eten of je tanden te poetsen en de rest gaat volgens een automatisch vast patroon.
Je denkt er – gelukkig – niet bij na
hoe je fietst, eet of je tanden poetst.

Maak je eigen reclame

Er is hier nog zoveel over te zeggen en te schrijven.
Pak het internet erbij en je kunt je helemaal suf Googlen op dit onderwerp (beter: https://duckduckgo.com/!).

Niet doen.
Ga er maar vanuit dat het zo werkt en dat dat de reden is waarom reclame werkt!
We gaan het principe van hoe ons bewustzijn en ons onderbewuste werken, gebruiken.
In ons voordeel, natuurlijk.

Hoe?

Door onze eigen reclamezuil te maken!

Als al die knappe koppen miljarden en miljarden uitgeven om onze euros uit onze portemonnee te trekken, dan gaan wij hetzelfde doen om het omgekeerde te doen.
Om onze portemonnee te vullen.

Wanneer financiële onafhankelijkheid je doel is dan is een van de middelen die we inzetten die onbewuste beïnvloeding.

Probleem van de volgende opdracht is dat bijna niemand het doet.
Waarom niet?

  • het is raar
  • je krijgt er vragen over
  • het werkt toch niet
  • en tientallen andere redenen en bull shit excuses.

Toch doen!

BHAG

Begin met je BHAG (Big Hairy Audacious Goal) – spreek je uit als Bie Hek.
Oftewel een groot, gedurfd en dapper doel! Managementgoeroe Jim Collins introduceerde de BHAG.
Dit concept wordt in veel organisaties gebruikt.
En nu ook voor jezelf.

Schrijf je eigen BHAG.
Wat is jouw grote, gedurfde en dappere doel als het gaat om financiële onafhankelijkheid?

  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Maak je geen zorgen om de hoeDat komt wel.

Zodra je je BHAG hebt geformuleerd, gaan we daar een reclamezuil van maken.
Met andere woorden, we gaan onze eigen advertentie maken en die op plekken hangen waar wij veel komen.

  • Hang het in de keuken,
  • badkamer,
  • wc,
  • slaapkamer,
  • je auto,
  • naast je computer,
  • op je kantoor,
  • waar dan ook.

Zorg dat je het vaak kan zien.

Je hoeft het niet eens bewust te zien of te lezen.
Het gaat erom dat je jezelf op deze manier doelgericht en positief beïnvloed.
Onbewust.

Wil je helemaal losgaan (en dat is hierbij een heel goed idee) maak er dan een moodboard van.
Je brein vindt dat leuk!
Volg voor de aardigheid een workshop Visionboard maken.
Creatief aan de bak en nog leuk ook
????

Actie

Natuurlijk kun je als couch potato blijven Netflixen, maar dan gebeurt er niets.
Je zult ook in beweging moeten komen.
Nog meer leren, nog meer lezen is goed en op een gegeven moment moet je een actie doen om de dominostenen in beweging te krijgen.

Dus,

welk ene ding kun je nu doen waardoor al het andere makkelijker of misschien zelfs overbodig wordt?

Ondanks dat je niet weet hoe je je BHAG zult halen of bereiken,
is het handig dat de eerste stap, handeling of actie wél duidelijk, concreet en meetbaar is.

Vervolgens doe je ook die eerste stap.
En vervolgens weer de volgende en de volgende…

Elke keer zul je merken dat de volgende fase richting jouw financiële onafhankelijkheid een andere actie vereist die je aan het begin niet bedacht had.

Samenvatting

Je wordt de hele dag beïnvloed.
We ondergaan dit noodlottig en we zijn hier het slachtoffer van.
Heel erg allemaal, maar er is goed nieuws.
Want ondanks dat we niet kunnen ontkomen aan beïnvloeding, kunnen we dit principe ook op onszelf toepassen: Persoonlijke, Doelgerichte Onbewuste Beïnvloeding.

Hoe?

  • schrijf je BHAG
  • maak hier een reclamezuil van
  • hang ‘m op veel plaatsen op
  • en neem de eerste stap

En blijf in beweging, ga door.
De meeste mensen zijn niet in een keer financieel onafhankelijk.
Voor de meeste mensen is dit een levenswerk!

Dat is financieel leiderschap.

Veel succes 🍀

Richard 💪🎯

Word ook Geldslim

Benieuwd naar meer? Volg me op LinkedIn!

e-boek Geldslim in 3 stappen

Gratis e-boek "Geldslim in 3 stappen"

Geldslim draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders