Als verhuurder wil je betrouwbare huurders.
Andersom is het net zo belangrijk:
Ben jij wel de betrouwbare verhuurder die een goede samenwerking mogelijk maakt?
Er is heel veel wantrouwen tegenwoordig en misschien niet zonder reden.
Dat weet ik niet.
En natuurlijk wil jij – de verhuurder – veel van je potentiële huurder weten om zo de betrouwbare huurder te vinden.
Logisch want jij hebt veel privé vermogen geïnvesteerd in jouw verhuurpand.
Dat geef je niet aan iedereen in bruikleen.
Daarom doe je een zorgvuldige screening.
Zo’n screening kun je prima zelf doen en je kunt het ook uitbesteden aan specialisten.
In dit artikel lees je er meer over.
Wantrouwen
Over wantrouwen gesproken… dat wantrouwen bestaat ook vanaf de andere kant.
Ben jij wel de betrouwbare verhuurder?
Geen rare vraag, want huurders voelen zich doorgaans de zwakkere partij in de deal.
Niet heel gek, want de woningnood is nog altijd zeer groot in Nederland.
Meer vraag dan aanbod.
Woningzoekers weten dat, want ze hebben vaak al misgegrepen en moeten dus blijven zoeken.
Als je op Marktplaats een simpele advertentie plaatst met jouw woning erop, heb je zo 20-30 mailtjes in je inbox.
Kortom, er is een groot tekort aan goede woningen.
En wanneer je jouw inbox dan bekijkt dan lees je tussen de regels door ook het wantrouwen.
Je wil namelijk dat jouw kandidaatshuurders eerst iets over zichzelf vertellen en pas dan plan je bezichtigingen in.
En dat ‘iets vertellen’ doe je met een screeningsformulier.
En dat is een beetje het probleem.
De kandidaatshuurder moet direct ‘met de billen bloot’ nog voordat hij maar een beetje zicht krijgt op de woning.
Married at first sight
Als je een eigen bedrijf hebt, dan ken je deze metafoor vast wel.
Als je betalende klanten wilt, zul je eerst een relatie hen moeten opbouwen voordat ze daadwerkelijk klant worden.
Ben jij wel degene die mijn probleem kan oplossen in ruil voor mijn Euros??
Daarom hoor je vaak de metafoor van eerst daten en dan trouwen.
En dat is nou precies wat we niet doen als het gaat om jouw pand verhuren aan iemand.
We willen eerst dat ‘zij’ hun hele doopceel lichten en dan weten ze nog steeds niet of ze überhaupt de tent kunnen huren van je.
En dan komt er nog eens bij dat veel verhuurders er ronduit een potje van maken.
Ze beloven van alles, maar komen niets na.
Er zijn 20 telefoontjes, mailtjes, appjes nodig om een verhuurder in beweging te krijgen voor een klein probleem.
En zijn de problemen groot dan geven veel verhuurders helemaal niet thuis.
Ben je een dag te laat met betalen van de huur, dan heb je direct een incasso bureau op de stoep staan.
Dat maakt dat veel huurders slechte ervaringen hebben met verhuurders.
En als hen dan gevraagd wordt naar hun
- BSN nummer,
- inkomsten,
- leningen,
- eventueel alimentatieverplichtingen,
- mogelijke financiële problemen,
- huurverleden,
- inclusief een paar loonstroken
dan schrikt dat mogelijk af.
Je vraagt hen min of meer direct ten huwelijk tijdens de eerste kennismaking!
Communicatie
Je weet meestal niet wie je ‘voor je hebt’.
Daarom is het verstandig om helder en duidelijk te communiceren.
Wanneer iemand geïnteresseerd is jouw woning te huren, leg dan jouw proces uit.
Wat het ook is.
Hier is een voorbeeld van een stappenplan:
- Wees ten eerste dankbaar voor de belangstelling
- Leg uit dat er meerdere kandidaten geïnteresseerd zijn
- Vertel dat je eerst een aantal ‘intieme’ dingen wilt weten en dat je daarvoor een formulier hebt samengesteld. Dat helpt jou bij het selecteren van geschikte huurders. Leg dat gewoon uit! En vertel daarbij dat dit jouw privé investering is, dat er veel geld gemoeid is en dat je daarom goede en betrouwbare huurder wilt. Maak 1 x een eenvoudig verhaaltje en copy & paste dit naar belangstellenden. Klaar!
- Dan is de volgende stap dat je de kandidaten kunt ontvangen voor een bezichtiging. Dus, je ontvangt alleen mensen die jouw screeningsformulier volledig hebben ingevuld en teruggestuurd.
- Daarna volgt dat jij een keuze maakt en een huurovereenkomst opstelt.
- Als laatste volgt dan de oplevering. Je hoeft je dan alleen maar te focussen op de oplevering en niet meer op de bureaucratische details.
Wat denk je dat er gebeurt nadat je het proces hebt uitgelegd?
Mogelijk zeggen sommige mensen: ‘bekijk het maar, ik doe dit niet.’
Prima! Die mensen wil je ook niet.
Anderen zeggen: ‘hmm… duidelijk. Ik ga dit formulier invullen.’
En er is ook een tussencategorie die gebeld willen worden.
Zij willen wel, maar ze zijn nog wat wantrouwend.
Geeft niet. Die bel je gewoon.
Kost je een paar minuten en dan weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt.
Wat er onbewust gebeurt is veel belangrijker
Door jouw heldere communicatie vooraf bouw je een sfeer van vertrouwen.
En je geeft dat vertrouwen een extra boost wanneer je ook doet wat je belooft.
Daarmee trek je de goede huurders aan.
Verschillende belangen
Huurders hebben niet altijd goede ervaringen met verhuurders.
De telefoon wordt niet beantwoord, beloftes worden niet nagekomen, buitensporige huurverhogingen en onderhoud wordt niet gepleegd.
Dat komt vaak door de verschillende belangen.
Voor de verhuurder is het een money-game en voor de huurder is het letterlijk een dak boven het hoofd.
Dat is een totaal ander belang.
De verhuurder wil zoveel mogelijk rendement maken op zijn investering.
Terecht en tegelijkertijd kan de verhuurder geen rendement maken zonder zijn lieftallige huurder.
‘We’re in this together!’
Word daarom geen huisjesmelker maar een betrouwbare verhuurder.
Het gaat uiteindelijk om een partnerschap tussen jou en de huurder.
Veel verhuurders pleiten voor tijdelijke huurcontracten, want dan kun je makkelijker en sneller de huurprijs verhogen.
Dat is in ieder geval wat er in de praktijk gebeurd.
Geld verdienen is niet erg natuurijk.
Sterker nog, daar doe je het als vastgoedinvesteerder voor.
Korte termijn pijn, lange termijn fijn
Kort durende huurovereenkomsten leveren nu meer geld op.
Het grote nadeel is dat je continue op jacht moet naar goede huurders.
In deze markt is dat vrij makkelijk, want er is veel vraag naar woningen en weinig aanbod.
Toch, is deze korte termijn strategie op lange termijn niet handig.
Ga je voor een partnerschap met je huurder en ben jij de betrouwbare verhuurder dan loop je het ‘risico’ dat je huurder langer blijft!
Dat is typisch een geval van korte termijn pijn, lange termijn fijn.
Er vanuitgaande dat jij de betrouwbare verhuurder bent en je huurder blijft langer wonen in jouw woning, wat denk je dat er gaat gebeuren?
Ja, natuurlijk, jouw huurder gaat zich thuis voelen in jouw huis!
En wat doen mensen dan over het algemeen?
Ja, je hebt alweer gelijk: ze gaan ervoor zorgen dat het netjes blijft.
En dat is jouw ‘lange termijn fijn’.
Misschien nu iets minder rendement omdat jij goed voor de tent zorgt, maar op lange termijn blijft jouw tent waardevol omdat het goed verzorgd wordt door jouw huurder.
Jij lost de problemen op waar jij verantwoordelijk voor bent en je huurder pakt de dingen op die voor hem zijn – zie ook dit artikel hierover.
Lees ook dit artikel nog eens na.
Samenvatting
Wil je betrouwbare huurders?
Begin met het goede voorbeeld: wees een betrouwbare verhuurder.
Genoeg voorbeelden van hoe het misgaat.
Zorg dat jij niet een van die voorbeelden wordt!
Dat betekent dat je voor heldere, open en duidelijke communicatie zorgt.
- Weet dat er heel veel wantrouwen heerst onder de huurders
- Zorg voor duidelijke communicatie vooraf: vertel wat je gaat doen
- Doe het vervolgens precies zo en meld wanneer je afwijkt en leg uit waarom
- Vertel achteraf wat je gedaan hebt.
- Zorg voor een win-win situatie. Dat is op lange termijn het beste
Dat is financieel leiderschap.
Veel succes ????
Richard ????????