Niet echt, maar het is een kwestie van tijd. Het is een kwestie van dat de huurster mij belt en vertelt dat sh*t, het dak lekt.
Zo’n simpele mededeling van:
‘Ach, het dak lekt en ik slaap daar.
Kun je het snel fixen?’
Dat moment gaat komen en dan denk ik natuurlijk: ‘Oh, sh*t, het dak lekt… wat nu?’
Wie kan ik bellen, hoe snel, hoeveel gaat dit kosten en ergste nog…
En wat moet ik doen en regelen richting de huurster… ???
Gelukkig is dit nog niet gebeurd.
Maar het zit er aan te komen.
Waarom?
Uit de bouwtechnische keuring kwamen een paar zwakke punten bij het dak naar voren.
Bouwtechnische keuring
Een bouwtechnische keuring laat je uiteraard altijd doen.
Zeker als je zelf geen kennis van zaken hebt en wanneer je een woning koopt.
Bij een appartement hoeft het wat mij betreft niet per se. Als het goed is, zit je in een gezonde VvE.
Want dan bestaat er een meerjaarsonderhoudsplanning (MJOP).
Die bouwtechnische keuring is slechts een indicator.
Het is absoluut geen gedetailleerd onderzoek.
Daarom, kijk hiermee uit en staar er niet blind op.
Zo stond er in mijn rapport dat er voor het dak op korte en lange termijn wat kosten aan zitten te komen.
Bij elkaar een kostenpost van ongeveer € 1.700,-.
Te doen als je dit als volledig en compleet beschouwt.
Zo’n bouwtechnische keuring is slechts een indicatie en wanneer je het rapport goed leest, staat het bol van de voorbehouden en mogelijk dit, misschien dat…
Zomer
Ik had geluk, want mijn bouwer/klusjesman/de-man-die-alles-kan belde mij op.
Laten we hem Bob noemen (van Bob de Bouwer. Hij heet eigenlijk Ron, maar Bob is leuker!)
Hij vertelde me dat een vrij grote klus was uitgevallen.
Hij heeft aankomende maandag tijd om te starten met het project: ‘dak van Richard in Nijmegen’.
Het was donderdag.
Ik moest snel beslissen, want anders zou hij iemand anders bellen.
Ergens had ik deze quote van J.F Kennedy onthouden:
Het is zomer.
Niet de beste zomer, maar we hebben veel droge dagen en mijn huurster die onder het dak woont, is op vakantie!!
Goede timing, maar wat gaat dit kosten.
In het rapport staat een bedrag van pak ‘m beet 1700 euro.
Gooi er gemakshalve 1000 euro bij en dan zijn we er wel, lijkt me.
Hij lachte me nog net niet uit, want dit soort dingen liggen in de praktijk toch anders.
Je kent die Bob de Bouwers wel: het is in de praktijk altijd anders.
Nu ook.
Ik moest eerder rekenen op 4 à 5 duizend euro.
Hmmm… tegenvaller.
10-10-10
Ik zou getest worden.
Ken je de regel van 10-10-10?
Het is een geweldig idee van Suzy Welch en het principe is onwijs simpel.
Je hoeft niet eens het boek te lezen!
Hier is de management samenvatting:
Wanneer je voor een beslissing staat, bepaal dan de gevolgen en uitkomsten van de verschillende opties in
10 minuten,
10 maanden en
10 jaar.
Dus, wat is de impact van je beslissing over 10 minuten, 10 maanden en wat is de impact over 10 jaar?
Door het frame van 10-10-10 te gebruiken, kunt je meteen de consequenties van die beslissingen overzien.
Je brengt ze direct in overeenstemming met de verwachtingen en waarden die het belangrijkste voor je zijn.
En het stelt je in staat een pad uit te stippelen in de juiste richting.
Dat maakt dat je er vol vertrouwen naar toe kunt te gaan.
Simpel, toch? 10 minuten, 10 maanden, 10 jaar.
Dan wordt zo’n vraag van Bob ineens een stuk makkelijker, want ik was er wel even chagrijnig van.
Een tegenvaller van zo’n € 5k is nooit leuk.
Maar het antwoord is simpel:
‘Bob, ga je gang.’
Het liep anders
Bob ging inderdaad aan de gang.
Hij en zijn team haalde het dak open, begon met het dakkapel en ’s-avonds stond Bob met het zweet op z’n voorhoofd bij mij op de stoep.
‘Richard,’ begon hij, ‘dit dak is zo’n 40-50 jaar oud en het is in zeer slechte staat.
We zien nu alles en we gaan het niet redden volgens het eerste plan…’
‘Oké…,’ antwoordde ik enigszins teleurgesteld, want ik had al leuke plannetjes bedacht voor die € 5k.
Maar aan het gezicht van Bob te zien zou ik niet klaar zijn met € 5k.
En even voor de duidelijkheid: Bob is 100% betrouwbaar. Hij naait mij niet. Iets met handen en vuur.
Ik maakte een diepe ademhaling en vroeg wat het ging worden.
Lang verhaal kort, ik moest weer snel mijn 10-10-10 regel tevoorschijn toveren.
Binnen nu en 10 minuten voelde dit zwaar klote. Zelfs na 10 dagen voelt het nog klote!
Maar over 10 maanden is de winter voorbij. Met mogelijk veel regen en ander gedoe.
Ik heb dan geen telefoontje van mijn huurster gehad met ‘sh*t, het dak lekt’.
Over 10 jaar heb ik nog steeds niet het telefoontje gehad met ‘sh*t, het dak lekt’ (als telefoons dan nog bestaan, haha!).
Nee, deze verborgen zorgen die ik sinds de aankoop van dit pand (bijna een jaar geleden) heb, zijn de komende 20-30 jaar verdwenen.
Hoeveel is mij dat waard?
20 jaar lang geen zorgen over dit dak?
En 20 jaar lang geen mogelijke telefoontjes over lekkages, weggewaaide dakpannen of ander gedoe rondom het dak, schoorsteen en het dakkapel…
Hoeveel is mij dat waard? Nou, je voelt het wel aankomen: heel veel!
Dus, Bob, aan de bak, me’jong!
Samenvatting
Zorg dat je bij alles waar je een beslissing over moet nemen weet wat je belangrijk vindt.
In dit geval was het simpel voor mij.
Ik haat zorgen en slapeloze nachten.
Met andere woorden, termen als ‘rust’, ‘ontspanning’, het gevoel van ‘weten dat het goed zit’, zijn belangrijk voor mij.
Ik vind het ook belangrijk dat mijn huurders geen gedoe hebben.
Er gebeurt wel een keer iets, maar wanneer ik het weet, regel ik het direct of op z’n minst zo snel mogelijk. Mijn huurders geef ik een zorgeloze ‘thuis’.
Dat is de business waar ik in zit in ruil voor huurinkomsten.
Zodra je weet wat belangrijk is, laat je het principe van 10 minuten, 10 maanden en 10 jaar los op je beslissing.
Je beslissing is dan congruent en duurzaam.
Oh ja, als laatste nog.
Zo’n bouwtechnische keuring is belangrijk.
Het geeft je een goede indicatie waar potentiële problemen liggen.
Zeker wanneer je niet zoveel verstand van dit soort dingen hebt als ik.
Maarrrrr… het is een indicatie.
En vergeet die prijzen die bij herstelwerkzaamheden staan.
Die slaan vaak nergens op!
Dat is financieel leiderschap.
Veel succes 🍀
Richard 💪🎯
p.s. lees ook dit artikel over onderhoud: 3 niveaus van onderhoud